27.6.06

Kolmetoista pistettä

Tein empatiatestin. Ja sain 13 pistettä. Näin sanotaan pistemäärästäni:
0-32: You have a lower than average ability for understanding how other people feel and responding appropriately. Most people with Asperger Syndrome or high-functioning autism score about 20. On average, most women score about 47 and most men about 42.
No niin no. Kyllähän minä tiesin, että en ole mikään maailman empaattisin ihminen, mutta enkö olekaan Addinainen vaan Autistinainen?

En kyllä ihan tajua, miten jotkut pitkän testin kysymyksistä liittyivät empatiaan (esimerkiksi, että tykkääkö jutella politiikasta, tai spontaanisuuteen liittyvät asiat, tai nopea kyllästyminen harrastuksiin). Ehkä sekin sitten kertoo karua tarinaansa.

4 kommenttia:

HeidiR kirjoitti...

Minä sain 30 pistettä vaikka yritin olla mahdollisimman empaattinen vastatessani. Siis olen samassa ryhmässä sinun kanssasi.

Monet kysymykset kyllä olivat omituisia. Miten empaattisuuteen liittyy se, että viihtyy vuoristoradalla???

Minun ongelmani on kai se, että minun sisälläni on empaattisuutta, joka ei näy teoissa, eleissä tai ilmeissä. Se näkyy teksteissä joita kirjoitan. Siis voin tunteaa syvää empaattisuutta, mutta olen läsnä hiljaa, jähmettyneenä ja tuijotan vain. Siis vastapuoli siis luulee minua tunteettomaksi! Minä vain kovasti yritän miettiä sitä, että miten ilmaisin kaiken... huoh.

Mitä hyötyä sellaista empaattisuudesta on?

HeidiR kirjoitti...

Testi kyllä on äärimmäisen pitkä! 60 kysymystä! Varoituksen sana...

Anonyymi kirjoitti...

18 pistettä. Tosin ei tullut minään yllätyksenä. Olen aikoinaan saanut jossain yliopiston ammatinvalintakurssilla vastaavasta testistä vielä "huonomman" tuloksen. Kehitystä on siis tapahtunut, vaikkakin hiljalleen.

Mä nähdäkseni yritän usein olla hyvin empaattinen, mutta en vain osaa sitä. En ole saanut sellaista tunnetta (tai älyä, kumpaa se nyt onkaan) syntymälahjaksi enkä ole osannut opetella sitä.
Mutta pärjää sitä näinkin. Tosin kavereilla voi joskus olla kestämistä. : )

Sarin

Rita A kirjoitti...

Mietin tuota politiikkajuttua, ja mieleeni tuli mahdollisena selityksenä että politiikka on aika kovaa peliä ja siitä kiinnostuneet eivät ole empaattisia. Ehkä on tutkittu poikkeuksellisen empaattisia ihmisiä ja havaittu että he eivät yleensä pidä politiikkaa kiinnostavana. Voi olla että joku empaattisten ihmisten tutkimus onkin ollut pohjana koko jutulle.

Ihan mielenkiintoinen testi, mutta hiton pitkä kuten Hahmo sanoi. Sain 63 pistettä.