Tarkkaamattomuus
A En pystynyt koulussa tekemään kirjoitustöitä
toisten tahdissa.
A? Minun piti tehdä enemmän hommia
koulumenestykseni eteen kuin luokkakavereiden.
A Arvosanani olivat heikompia, kuin mihin olisi
ollut mahdollisuutta.
(A) Olin hidas lukemaan. (Luen niin valtavasti, että olen keskimääräisen nopea; mutta kokonaisuuksien hahmottaminen takkuaa.)
Sain aikaan enemmän ryhmätöissä kuin
yksinäisessä työskentelyssä.
Aloittamisen vaikeus
A Läksyjenteon aloittaminen oli hankalaa.
A? Minun oli vaikeaa päästä kiinni tehtäviin,
ellei lähellä ollut koko ajan joku jeesaamassa, kun juutuin johonkin. (Ei ollut ketään jeesaamassa, en osaa sanoa.)
Sain enemmän aikaan muiden kanssa kuin yksin
Tehtävien loppuunsaattaminen ja
pitkäjänteisyys
A Lukukauden mittaisten koulutöiden
loppuunsaattaminen oli vaikeaa.
A Sukkuloin monissa harrastuksissa ja toimissa,
mutta pitkäjänteisyys puuttui niistä.
Vaikka kävin soittotunneilla, harjoittelin
vain harvoin tai en koskaan.
Aamu-unisuus
A Olin koulussa unelias, mutta virkosin heti,
kun nousin ylös ja lähdin liikkeelle.
A Aamuisin oli vaikeaa nousta ylös.
A Tunsin heränneeni vasta myöhään aamupäivällä.
A? Tuntui, ettei minulla ollut energiaa yhtä
paljon kuin muilla ystävilläni.
Tehtävien siirtäminen
A Olin fiksu, mutta tein kaiken viimeisellä
hetkellä.
(A) Palautin kotiläksyt myöhässä ja joskus jätin
ne kokonaan tekemättä. (Äiti huolehti, ettei näin käynyt.)
(A) Tein koulutehtäviä, mutta en muistanut
palauttaa niitä kouluun. (Äiti huolehti tästäkin.)
A Ainoa tapani lukea kokeeseen oli valvoa hyvin
myöhään viimeisenä iltana.
Alhainen motivaatio ja alisuoriutuminen
A En menestynyt koulussa niin hyvin kuin
ajattelin.
A Pärjäsin älykkyydelläni, enkä erityisemmin
ponnistellut koulussa.
Vanhempien ja opettajien mielestä olisin
pystynyt parempaan, jos olisin edes yrittänyt.
A Aloitin jokaisen lukukauden parhain aikein,
mutta en milloinkaan pitäytynyt niissä.
Järjestyksen pidon ongelmat
A Huoneeni oli sotkuinen ja tavarat sikinsokin.
A Reppuni / koululaukkuni / koulupöytäni oli
sekaisin.
A Minulla oli vaikeuksia toimia
järjestelmällisesti.
A Tehtävien, varsinkin pitkäjänteisyyttä
vaativien töiden ja niiden palautuspäivien, seuranta tuotti vaikeuksia.
Ajanhallinnan ongelmat
(A) Myöhästelin koulusta. (Harvoin olin oikeasti myöhässä, sillä äiti huolehti - mutta usein piti juosta.)
Olin aina myöhässä harrastuksista.
A Ajan kulumisen tunne hämärtyi.
A Valvoin myöhään ja minun oli vaikeaa nousta
aamulla ylös.
Vaikeudet aikuisen vastuulla olevien asioiden
hoitamisessa
Vanhemmuus
A Olen vanhempana epäjohdonmukainen
A En pysty luomaan rutiineja itselleni, vielä
vähemmän saan niitä lapsilleni
A Minulla on vaikeuksia hillitä itseäni lasten
edessä
Työpaikka
A Minua on huomautettu työn tuloksista.
A Olen sanoutunut irti, ettei minua
irtisanottaisi.
(A) Olen vaihtanut työpaikkaa usein, mutta en ole
kyennyt löytämään "oikeaa" työtä. (Oikeastaan oikea työ on löytynyt, mutten osaa olla siinä rauhassa.)
Elämänhallinta
A En tee taloustöitä säännöllisesti ja
järjestelmällisesti.
A Kotini / Toimistoni pursuaa järjestämistä
kaipaavia paperipinoja.
A Pesen pyykkiä vasta, kun se on aivan
välttämätöntä.
A Vaatekaapissani ei ole järjestystä ja se on
aivan sekaisin.
A En varaa säännöllisiä hammaslääkärin tai lääkärin
tarkastuksia.
A Lyön laimin auton rutiinihuollot.
A Odotan, että bensa kuluu melkein viimeiseen
tippaan, ennen kuin täytän tankin. (Täh? Eikö näin yleensä tehdä?)
A Elämäni on pullollaan lukuisia, vältettävissä
olevia kriisejä.
Raha-asiat
A Raha-asiani eivät ole hallinnassani. (Mies huolehtii... arvatkaa miksi.)
Minulla on huomattava luottokorttivelka.
A Veroilmoituksen tekeminen jää viime tinkaan.
A Minulta on jäänyt lakisääteisiä maksuja
maksamatta.
Muita vaikeuksia AD/HD -naisilla
Hormonaaliset asiat
Pärjäsin ala-asteella, mutta yläasteella ja
lukiossa vaikeudet alkoivat.
A Ennen kuukautisia mieleni ailahtelee,
ärsyynnyn enkä siedä turhautumista.
A PMS -oireeni ovat tulleet vuosi vuodelta
vakavammiksi.
AD/HD -oireeni vähenivät raskauden aikana. (Ei raskauksia)
A Juuri ennen vuodon alkua AD/HD -oireeni
vaikeutuvat.
A!!!! Vaihdevuosien hormonimuutokset ovat lisänneet
AD/HD -oireiluani: keskittyminen, tarkkaavaisuus, muistiongelmat,
tunteidenvaimennus. (JESSSS! Tästäkö se johtuukin!)
Univaikeudet
A Olen “yökyöpeli”, enkä mene nukkumaan
säällisenä aikana. (Paitsi nykyään kun pakotan itseni.)
Nukahtaminen on vaikeaa, sillä ajatukset
laukkaavat päässä.
A Ympäristön pienet / jatkuvat äänet sekä valot
häiritsevät nukahtamista. (Tästä olen osin opetellut pois.)
A Jos voisin nukkua oman aikataulun mukaan,
nukkuisin 3:sta yöllä aamu 11:een.
A Aamulla herääminen on äärimmäisen vaikeaa.
A Sitä hitaammin vireystaso nousee, mitä
pidempään nukkuu.
Fibromyalgia
Minun lihaksiani ja niveliäni särkee usein tai
jatkuvasti.
Minulla on todettu fibromyalgia.
Ruokailutapojen ongelmat
(A) En ruokaile säännöllisesti. (Joutunut opettelemaan.)
A En pysty syömään maun, hajun tai ruoan
rakenteen takia tiettyjä ruoka-aineita / ruokalajeja.
Syön liian suuria ruoka-annoksia kerralla.
A Työnteosta / mielenkiintoisesta harrastuksesta
on vaikeaa irtautua ruokailemaan.
Syön rauhoittaakseni itseäni.
A En pysty lopettamaan syömistäni – syön ylen. (Joskus.)
Minulla on joskus elämäni aikana ollut
syömishäiriö.
Olen käyttänyt ulostuslääkkeitä väärin,
laihduttamistarkoituksessa.
Verensokerin laskutaipumus / hypoglykemia
A Ruokailuvälien pidennyttyä tulee heikko olo,
keskittymisongelmia, muistiongelmia, yleinen vetelyys.
A Äärimmäisenä oireena vapina.
A Makeannälkä, tarve nostaa verensokeria.
Glukoosirasituksessa kolmen tunnin rasitusarvo
laskee alle paastosokeriarvon.
Itselääkitseminen
A Pidän itseni käynnissä päivän ajan kahvin,
teen, cola -juomien tai muiden kofeiinia sisältävien juomien voimalla.
A Syön paljon makeisia nostaakseni
vireystilaani.
Poltan tupakkaa parantaakseni keskittymistäni.
Olen käyttänyt marihuanaa, alkoholia ja / tai
muita päihteitä rauhoittaakseni itseäni.
Olen hankkinut rauhoittavia lääkkeitä
rauhoittaakseni ajatusten virtaa varsinkin iltaisin.
Hyväksikäyttö / trauma
A Olen joutunut koulussa ja/tai työelämässä
järjestelmällisen nöyryyttämisen tai hyväksikäytön kohteeksi.
Olen aikuisena ollut hyväksikäyttävässä
suhteessa (henkinen, taloudellinen, seksuaalinen).
Näen painajaisia, takautumia ja / tai tunnen äärimmäistä
ahdistuneisuutta traumaattisten tapahtumien takia.
Aineiden väärinkäyttö / koukkuun jääminen
Menneisyydessäni on päihteiden ja lääkkeiden
väärinkäyttöä.
A Olen käyttänyt / käytän alkoholia väärin. (Ei ehtinyt ihan siihen asti - en käytä enää alkoholia, ettei menisikään.)
Poltan tupakkaa, enkä ole pystynyt yrityksistä
huolimatta lopettamaan.
Niin, meikä on siis addi. So what else is new :D
5 kommenttia:
Ihmiset ovat erilaisia. Moni noista piirteistä menee ihan vaan erilaisuuden piikkiin. Esimerkiksi ekstrovertit saavat enemmän aikaan muiden kanssa kuin yksin. Myers-Briggs -jaottelussa J-tyypin ihmiset ovat yleensä suunnitelmallisia ja järjestelmällisiä, kun taas P-tyypin ihmiset eivät suunnittele eivätkä piittaa järjestyksestä ja he välttelevät kaikkia rutiineja. Niiden lisäksi on ihmistyyppi, joka välttää viimeiseen asti sitoutumista suunnitelmiin vaikka suunnittelisikin kaikkea, joten varsinainen tekemisen aloittaminen jää viime tinkaan. Johdonmukaisuus on (jälleen Myers-Briggsin mukaan) rationaalisesti ajattelevien piirre kun taas epäjohdonmukaisuus on tunnepohjaisten ihmisten piirre. Unirytmikin vaihtelee, ja jos se on esimerkiksi 25-tuntinen, niin nukkumaanmeno ajoissa illalla on vaikeaa. Ruokailuvälit ja verensokerin heittely saattavat yksinkertaisesti olla aineenvaihdunnan piirteitä, esimerkiksi hiilihydraattiriippuvuutta (ei niin, etteivätkö kaikki tarvitsisi niitä, mutta ei-riippuvaiset siirtyvät sujuvammin polttelemaan rasvaa, jos hiilareita ei tule kahden tunnin välein. Kestävyysurheilijat tietävät mistä on kysymys.). Häiriöherkkyys on Keltikangas-Järvisen mukaan yksi temperamenttipiirre muiden joukossa. Nirsous ruuan suhteen saattaa selittyä normaalia herkemmällä makuaistilla ja tuntoaistilla (ruuan rakenne).
Että näinkin voi ADHD/ADD:tä analysoida. Ongelman siitä tekee lähinnä nimenomaan ne ympäröivän yhteiskunnan odotukset siitä, millainen ihmisen kuuluu olla ja miten toimia. Koulussa kuuluu (kuului) istua paikallaan, vaikka joku ihminen oppisi parhaiten tekemällä ja liikkumalla. Läksyt pitää tehdä yksin, vaikka joku tekisi niitä mieluiten porukalla, opintopiirissä. Jne.
Niin, pointtihan onkin siis siinä, että ADHD:ta määrittää _joukko_ piirteitä, koska se on syndrooma. Toki näitä piirteitä esiintyy yksittäin tai jopa viisittäin ihmisillä, joilla ei ole ADHD:ta, mutta ADHD-diagnoosi tuleekin siitä kun jollakulla on tietty määrä niitä piirteitä tietyllä vakavuusasteella.
No niinhän se diagnosoinnin kannalta on. Mietin vaan lähinnä sitä, että arjen selviytymiskeinoja löytyy sitten noiden yksittäisten ominaisuuksien perusteella. Ja ideoita siitä, miten ja millaisissa tilanteissa adhd/add-piirteitä voi kääntää jopa vahvuuksiksi.
No mä ainaki oon kääntäny vahvuudekseni oman adhd-c:ni.
Huojentavaa kun on viimeiset 28 vuotta luullut olevansa jotenkin viallinen ja sitten lukee tälläista tänään aloitettujen adhd-tutkimusten jälkeen. Ehkäpä mullakin on vielä toivoa. Kaikki nuo edellämainitut asiat olisivat voineet olla mun elämästä.
Lähetä kommentti