13.10.12

Meikä on addi

Löytyi  lista ADHD-tyttöjen/naisten piirteistä (http://paivitasala.wordpress.com/testeja/adhd-tyttojen-oireet-piirteet/). Merkitsin tuohon alle A:lla kaikki, jotka pätevät minuun.


Tarkkaamattomuus

A En pystynyt koulussa tekemään kirjoitustöitä toisten tahdissa.
A? Minun piti tehdä enemmän hommia koulumenestykseni eteen kuin luokkakavereiden.
A Arvosanani olivat heikompia, kuin mihin olisi ollut mahdollisuutta.
(A) Olin hidas lukemaan. (Luen niin valtavasti, että olen keskimääräisen nopea; mutta kokonaisuuksien hahmottaminen takkuaa.)
Sain aikaan enemmän ryhmätöissä kuin yksinäisessä työskentelyssä.

Aloittamisen vaikeus

A Läksyjenteon aloittaminen oli hankalaa.
A? Minun oli vaikeaa päästä kiinni tehtäviin, ellei lähellä ollut koko ajan joku jeesaamassa, kun juutuin johonkin. (Ei ollut ketään jeesaamassa, en osaa sanoa.)
Sain enemmän aikaan muiden kanssa kuin yksin

Tehtävien loppuunsaattaminen ja pitkäjänteisyys

A Lukukauden mittaisten koulutöiden loppuunsaattaminen oli vaikeaa.
A Sukkuloin monissa harrastuksissa ja toimissa, mutta pitkäjänteisyys puuttui niistä.
Vaikka kävin soittotunneilla, harjoittelin vain harvoin tai en koskaan.

Aamu-unisuus

A Olin koulussa unelias, mutta virkosin heti, kun nousin ylös ja lähdin liikkeelle.
A Aamuisin oli vaikeaa nousta ylös.
A Tunsin heränneeni vasta myöhään aamupäivällä.
A? Tuntui, ettei minulla ollut energiaa yhtä paljon kuin muilla ystävilläni.

Tehtävien siirtäminen

A Olin fiksu, mutta tein kaiken viimeisellä hetkellä.
(A) Palautin kotiläksyt myöhässä ja joskus jätin ne kokonaan tekemättä. (Äiti huolehti, ettei näin käynyt.)
(A) Tein koulutehtäviä, mutta en muistanut palauttaa niitä kouluun. (Äiti huolehti tästäkin.)
A Ainoa tapani lukea kokeeseen oli valvoa hyvin myöhään viimeisenä iltana.

Alhainen motivaatio ja alisuoriutuminen

A En menestynyt koulussa niin hyvin kuin ajattelin.
A Pärjäsin älykkyydelläni, enkä erityisemmin ponnistellut koulussa.
Vanhempien ja opettajien mielestä olisin pystynyt parempaan, jos olisin edes yrittänyt.
A Aloitin jokaisen lukukauden parhain aikein, mutta en milloinkaan pitäytynyt niissä.

Järjestyksen pidon ongelmat

A Huoneeni oli sotkuinen ja tavarat sikinsokin.
A Reppuni / koululaukkuni / koulupöytäni oli sekaisin.
A Minulla oli vaikeuksia toimia järjestelmällisesti.
A Tehtävien, varsinkin pitkäjänteisyyttä vaativien töiden ja niiden palautuspäivien, seuranta tuotti vaikeuksia.

Ajanhallinnan ongelmat

(A) Myöhästelin koulusta. (Harvoin olin oikeasti myöhässä, sillä äiti huolehti - mutta usein piti juosta.)
Olin aina myöhässä harrastuksista.
A Ajan kulumisen tunne hämärtyi.
A Valvoin myöhään ja minun oli vaikeaa nousta aamulla ylös.

Vaikeudet aikuisen vastuulla olevien asioiden hoitamisessa

Vanhemmuus

A Olen vanhempana epäjohdonmukainen
A En pysty luomaan rutiineja itselleni, vielä vähemmän saan niitä lapsilleni
A Minulla on vaikeuksia hillitä itseäni lasten edessä

Työpaikka

A Minua on huomautettu työn tuloksista.
A Olen sanoutunut irti, ettei minua irtisanottaisi.
(A) Olen vaihtanut työpaikkaa usein, mutta en ole kyennyt löytämään "oikeaa" työtä. (Oikeastaan oikea työ on löytynyt, mutten osaa olla siinä rauhassa.)

Elämänhallinta

A En tee taloustöitä säännöllisesti ja järjestelmällisesti.
A Kotini / Toimistoni pursuaa järjestämistä kaipaavia paperipinoja.
A Pesen pyykkiä vasta, kun se on aivan välttämätöntä.
A Vaatekaapissani ei ole järjestystä ja se on aivan sekaisin.
A En varaa säännöllisiä hammaslääkärin tai lääkärin tarkastuksia.
A Lyön laimin auton rutiinihuollot.
A Odotan, että bensa kuluu melkein viimeiseen tippaan, ennen kuin täytän tankin. (Täh? Eikö näin yleensä tehdä?)
A Elämäni on pullollaan lukuisia, vältettävissä olevia kriisejä.

Raha-asiat

A Raha-asiani eivät ole hallinnassani. (Mies huolehtii... arvatkaa miksi.)
Minulla on huomattava luottokorttivelka.
A Veroilmoituksen tekeminen jää viime tinkaan.
A Minulta on jäänyt lakisääteisiä maksuja maksamatta.

Muita vaikeuksia AD/HD -naisilla

Hormonaaliset asiat

Pärjäsin ala-asteella, mutta yläasteella ja lukiossa vaikeudet alkoivat.
A Ennen kuukautisia mieleni ailahtelee, ärsyynnyn enkä siedä turhautumista.
A PMS -oireeni ovat tulleet vuosi vuodelta vakavammiksi.
AD/HD -oireeni vähenivät raskauden aikana. (Ei raskauksia)
A Juuri ennen vuodon alkua AD/HD -oireeni vaikeutuvat.
A!!!! Vaihdevuosien hormonimuutokset ovat lisänneet AD/HD -oireiluani: keskittyminen, tarkkaavaisuus, muistiongelmat, tunteidenvaimennus. (JESSSS! Tästäkö se johtuukin!)

Univaikeudet

A Olen “yökyöpeli”, enkä mene nukkumaan säällisenä aikana. (Paitsi nykyään kun pakotan itseni.)
Nukahtaminen on vaikeaa, sillä ajatukset laukkaavat päässä.
A Ympäristön pienet / jatkuvat äänet sekä valot häiritsevät nukahtamista. (Tästä olen osin opetellut pois.)
A Jos voisin nukkua oman aikataulun mukaan, nukkuisin 3:sta yöllä aamu 11:een.
A Aamulla herääminen on äärimmäisen vaikeaa.
A Sitä hitaammin vireystaso nousee, mitä pidempään nukkuu.

Fibromyalgia

Minun lihaksiani ja niveliäni särkee usein tai jatkuvasti.
Minulla on todettu fibromyalgia.

Ruokailutapojen ongelmat

(A) En ruokaile säännöllisesti. (Joutunut opettelemaan.)
A En pysty syömään maun, hajun tai ruoan rakenteen takia tiettyjä ruoka-aineita / ruokalajeja.
Syön liian suuria ruoka-annoksia kerralla.
A Työnteosta / mielenkiintoisesta harrastuksesta on vaikeaa irtautua ruokailemaan.
Syön rauhoittaakseni itseäni.
A En pysty lopettamaan syömistäni – syön ylen. (Joskus.)
Minulla on joskus elämäni aikana ollut syömishäiriö.
Olen käyttänyt ulostuslääkkeitä väärin, laihduttamistarkoituksessa.

Verensokerin laskutaipumus / hypoglykemia

A Ruokailuvälien pidennyttyä tulee heikko olo, keskittymisongelmia, muistiongelmia, yleinen vetelyys.
A Äärimmäisenä oireena vapina.
A Makeannälkä, tarve nostaa verensokeria.
Glukoosirasituksessa kolmen tunnin rasitusarvo laskee alle paastosokeriarvon.

Itselääkitseminen

A Pidän itseni käynnissä päivän ajan kahvin, teen, cola -juomien tai muiden kofeiinia sisältävien juomien voimalla.
A Syön paljon makeisia nostaakseni vireystilaani.
Poltan tupakkaa parantaakseni keskittymistäni.
Olen käyttänyt marihuanaa, alkoholia ja / tai muita päihteitä rauhoittaakseni itseäni.
Olen hankkinut rauhoittavia lääkkeitä rauhoittaakseni ajatusten virtaa varsinkin iltaisin.

Hyväksikäyttö / trauma

A Olen joutunut koulussa ja/tai työelämässä järjestelmällisen nöyryyttämisen tai hyväksikäytön kohteeksi.
Olen aikuisena ollut hyväksikäyttävässä suhteessa (henkinen, taloudellinen, seksuaalinen).
Näen painajaisia, takautumia ja / tai tunnen äärimmäistä ahdistuneisuutta traumaattisten tapahtumien takia.

Aineiden väärinkäyttö / koukkuun jääminen

Menneisyydessäni on päihteiden ja lääkkeiden väärinkäyttöä. 
A Olen käyttänyt / käytän alkoholia väärin. (Ei ehtinyt ihan siihen asti - en käytä enää alkoholia, ettei menisikään.)
Poltan tupakkaa, enkä ole pystynyt yrityksistä huolimatta lopettamaan.


Niin, meikä on siis addi. So what else is new :D  

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ihmiset ovat erilaisia. Moni noista piirteistä menee ihan vaan erilaisuuden piikkiin. Esimerkiksi ekstrovertit saavat enemmän aikaan muiden kanssa kuin yksin. Myers-Briggs -jaottelussa J-tyypin ihmiset ovat yleensä suunnitelmallisia ja järjestelmällisiä, kun taas P-tyypin ihmiset eivät suunnittele eivätkä piittaa järjestyksestä ja he välttelevät kaikkia rutiineja. Niiden lisäksi on ihmistyyppi, joka välttää viimeiseen asti sitoutumista suunnitelmiin vaikka suunnittelisikin kaikkea, joten varsinainen tekemisen aloittaminen jää viime tinkaan. Johdonmukaisuus on (jälleen Myers-Briggsin mukaan) rationaalisesti ajattelevien piirre kun taas epäjohdonmukaisuus on tunnepohjaisten ihmisten piirre. Unirytmikin vaihtelee, ja jos se on esimerkiksi 25-tuntinen, niin nukkumaanmeno ajoissa illalla on vaikeaa. Ruokailuvälit ja verensokerin heittely saattavat yksinkertaisesti olla aineenvaihdunnan piirteitä, esimerkiksi hiilihydraattiriippuvuutta (ei niin, etteivätkö kaikki tarvitsisi niitä, mutta ei-riippuvaiset siirtyvät sujuvammin polttelemaan rasvaa, jos hiilareita ei tule kahden tunnin välein. Kestävyysurheilijat tietävät mistä on kysymys.). Häiriöherkkyys on Keltikangas-Järvisen mukaan yksi temperamenttipiirre muiden joukossa. Nirsous ruuan suhteen saattaa selittyä normaalia herkemmällä makuaistilla ja tuntoaistilla (ruuan rakenne).

Että näinkin voi ADHD/ADD:tä analysoida. Ongelman siitä tekee lähinnä nimenomaan ne ympäröivän yhteiskunnan odotukset siitä, millainen ihmisen kuuluu olla ja miten toimia. Koulussa kuuluu (kuului) istua paikallaan, vaikka joku ihminen oppisi parhaiten tekemällä ja liikkumalla. Läksyt pitää tehdä yksin, vaikka joku tekisi niitä mieluiten porukalla, opintopiirissä. Jne.

Addinainen kirjoitti...

Niin, pointtihan onkin siis siinä, että ADHD:ta määrittää _joukko_ piirteitä, koska se on syndrooma. Toki näitä piirteitä esiintyy yksittäin tai jopa viisittäin ihmisillä, joilla ei ole ADHD:ta, mutta ADHD-diagnoosi tuleekin siitä kun jollakulla on tietty määrä niitä piirteitä tietyllä vakavuusasteella.

Anonyymi kirjoitti...

No niinhän se diagnosoinnin kannalta on. Mietin vaan lähinnä sitä, että arjen selviytymiskeinoja löytyy sitten noiden yksittäisten ominaisuuksien perusteella. Ja ideoita siitä, miten ja millaisissa tilanteissa adhd/add-piirteitä voi kääntää jopa vahvuuksiksi.

Anonyymi kirjoitti...

No mä ainaki oon kääntäny vahvuudekseni oman adhd-c:ni.

Mimo kirjoitti...

Huojentavaa kun on viimeiset 28 vuotta luullut olevansa jotenkin viallinen ja sitten lukee tälläista tänään aloitettujen adhd-tutkimusten jälkeen. Ehkäpä mullakin on vielä toivoa. Kaikki nuo edellämainitut asiat olisivat voineet olla mun elämästä.